Ποιο είναι το μέλλον της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στην Ευρώπη;

🕜 Το άρθρο που προσπελάσατε έχει δημοσιευθεί πριν 5 έτη. Παρακαλούμε να λάβετε υπόψη τον χρόνο δημοσίευσής του και το ενδεχόμενο ότι όσα αναγράφονται σε αυτό να μην ισχύουν ή να έχουν τροποποιηθεί.

«Το μέλλον ανήκει σε αυτούς που μπορούν να το ακούσουν να έρχεται», είχε πει ο David Bowie πριν από σαράντα χρόνια. Οι θέσεις εργασίας, οι αγορές εργασίας και οι οικονομίες μεταλλάσσονται ραγδαία: η παγκοσμιοποίηση, η τεχνολογία και ένας ολοένα και αναπτυσσόμενος τομέας των υπηρεσιών αποτελούν τόσο αιτίες όσο και συμπτώματα.

Η σύνθεση του εργατικού δυναμικού επηρεάζεται, αφενός μεν, από τη γήρανση του πληθυσμού και τη συρρίκνωση του νεανικού πληθυσμού, αφετέρου δε, από τη μετανάστευση των εργαζομένων. Επιπλέον, θα πρέπει να αναφερθεί και ο μακροχρόνιος αντίκτυπος της χρηματοπιστωτικής κρίσης. Τα φαινόμενα αυτά αφήνουν βαθύ αποτύπωμα στις ευρωπαϊκές οικονομίες και κοινωνίες. Ποιος είναι, επομένως, ο ρόλος της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΕΕΚ) στην Ευρώπη για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων στο μέλλον;

Για να βοηθήσει στη χάραξη των μελλοντικών πολιτικών, το Cedefop ανέλαβε ένα ερευνητικό έργο προκειμένου να εξεταστούν οι διαφορετικές κατευθύνσεις και επιλογές που υπάρχουν για την ΕΕΚ. Από την ανάλυση της εξέλιξης της ΕΕΚ μετά το 1995, προέκυψαν μια σειρά από προτάσεις –σενάρια– για την πορεία που θα μπορούσε λογικά και ρεαλιστικά να διαγράψει η ΕΕΚ μέχρι το 2035, η οποία βέβαια θα εξαρτηθεί από τις σημερινές αποφάσεις και επιλεγόμενες πολιτικές.

Αξιοποιώντας αυτά τα σενάρια, το Cedefop προτίθεται να δώσει νέα πνοή στις στρατηγικές συνομιλίες για τη μελλοντική ευρωπαϊκή συνεργασία σχετικά με την ΕΕΚ.

ΕΕΚ το 2035: τρία σενάρια

Σενάριο 1: Η διά βίου μάθηση στο επίκεντρο – Πλουραλιστική ΕΕΚ

Σενάριο 2: Οι επαγγελματικές δεξιότητες στο επίκεντρο – Διακριτή ΕΕΚ

Σενάριο 3: Η κατάρτιση στον χώρο εργασίας στο επίκεντρο – ΕΕΚ για ειδικό σκοπό και/ή περιθωριοποιημένη ΕΕΚ

Διαβάστε περισσότερα στο Ενημερωτικό Σημείωμα του CEDEFOP (Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης)

Σπύρος Χρ. Παπαχαρίσης,

Εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ82-Μηχανολόγων - Β' ειδικότητας ΠΕ70-Δασκάλων - (Με εξειδίκευση στη Συμβουλευτική στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό) Υπεύθυνος ΣΕΠ στη ΔΔΕ Φλώρινας

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...