Οι μισοί από όσους εγγράφονται στα ΑΕΙ δεν ολοκληρώνουν τις σπουδές τους

🕜 Το άρθρο που προσπελάσατε έχει δημοσιευθεί πριν 1 έτος. Παρακαλούμε να λάβετε υπόψη τον χρόνο δημοσίευσής του και το ενδεχόμενο ότι όσα αναγράφονται σε αυτό να μην ισχύουν ή να έχουν τροποποιηθεί.

Του Αποστόλη Δημητρόπουλου *

Ένα μεγάλο πρόβλημα της χώρας, της μεσαίας τάξης και της ανώτατης εκπαίδευσης που απαιτεί λύση.

Η εγκατάλειψη και η παράταση των σπουδών στα πανεπιστήμια δεν είναι ελληνικό φαινόμενο. Πουθενά όμως δεν έχει την έκταση που έχει στη δική μας χώρα. Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία του ΟΟΣΑ* στις χώρες που διαθέτουν στοιχεία που παρακολουθούν ατομικά τους φοιτητές (η Ελλάδα δεν διαθέτει τέτοια στοιχεία):

  • Κατά μέσο όρο το 39% των προπτυχιακών φοιτητών (Bachelor) αποφοιτούν στην ώρα τους (δηλ. στην προβλεπόμενη διάρκεια ν).
  • Τρία χρόνια αργότερα (ν+3) το ποσοστό αποφοίτησης αυξάνεται σε 68%
  • Σε όλες τις χώρες οι γυναίκες έχουν υψηλότερα ποσοστά αποφοίτησης από τους άνδρες στην προβλεπόμενη διάρκεια (ν), με υψηλότερη διαφορά στην Φιλανδία με 24%
  • Κατά μέσο όρο, το 12% των φοιτητών εγκαταλείπει στο πρώτο έτος, 21% εντός της προβλεπόμενης διάρκειας (ν), ενώ στο ν+3 το ποσοστό ανέρχεται σε 23%.

Στην Ελλάδα, τα στοιχεία που διαθέτουμε μας επιτρέπουν να δούμε τον αριθμό νεοεισερχόμενων και τον αριθμό των αποφοίτων κάθε χρόνο. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι τα τελευταία χρόνια ο λόγος αυτός αυξάνεται και το 2020 ανέρχονταν στο 50% (έναντι 41% την προηγούμενη χρονιά και 30% το 2013). Με απλά λόγια, οι μισοί από όσους εγγράφονται στα ΑΕΙ, δεν ολοκληρώνουν τις σπουδές τους. Δεν είναι απλώς μεγάλο, είναι εκκωφαντικό…

Φαίνεται ότι η αποσύνδεση της ανώτατης εκπαίδευσης από την αγορά εργασίας, που εντάθηκε μετά την οικονομική κρίση του 2010, έχει οδηγήσει σε σταδιακή απαξίωση των ανώτατων σπουδών (αυτό που σε οικονομικούς όρους θα λέγονταν οι ιδιωτικές αποδόσεις από την ανώτατη εκπαίδευση είναι μάλλον μικρές ή και αρνητικές…)

Η αρνητική αυτή εξέλιξη αποτελεί ένα μείζον πρόβλημα που αφορά τους νέους και πρωτίστως τη μεσαία τάξη της χώρας, που υπερεκπροσωπείται στην ανώτατη εκπαίδευση.

Η επανασύνδεση της ανώτατης εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας πρέπει να είναι ο κεντρικός στόχος και προτεραιότητα της εκπαιδευτικής πολιτικής τα προσεχή χρόνια.

Θα επανέλθω για το πως μπορούμε να πετύχουμε την επανασύνδεση αυτή, που θα ξαναδώσει προοπτική στους νέους, θα αυξήσει τα ποσοστά (έγκαιρης) ολοκλήρωσης των σπουδών, θα αυξήσει το ενδιαφέρον των φοιτητών για τις σπουδές τους, και την ποιότητα της ανώτατης εκπαίδευσης, και θα αποκαταστήσει το ρόλο της στην ανοδική κοινωνική κινητικότητα.

* Education at a Glance, 2022

* Αποστόλης Δημητρόπουλος, πρώην Γενικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων – Το ανωτέρω άρθρο δημοσιεύεται στον fb του Αποστόλη Δημητρόπουλου

Αναδημοσίευση: sep4u.gr

Σπύρος Χρ. Παπαχαρίσης,

Εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ82-Μηχανολόγων - Β' ειδικότητας ΠΕ70-Δασκάλων - (Με εξειδίκευση στη Συμβουλευτική στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό) Υπεύθυνος ΣΕΠ στη ΔΔΕ Φλώρινας

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...