Η αναγραφή των επιπέδων του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων στους τίτλους σπουδών

🕜 Το άρθρο που προσπελάσατε έχει δημοσιευθεί πριν 7 έτη. Παρακαλούμε να λάβετε υπόψη τον χρόνο δημοσίευσής του και το ενδεχόμενο ότι όσα αναγράφονται σε αυτό να μην ισχύουν ή να έχουν τροποποιηθεί.

Στις 39 χώρες που συνεργάζονται επί του παρόντος στο ευρωπαϊκό πλαίσιο προσόντων έχουν αναπτυχθεί 43 εθνικά πλαίσια προσόντων. Πολλά εξ αυτών αρχίζουν να αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα των εθνικών συστημάτων εκπαίδευσης, κατάρτισης και προσόντων, η δε επίδρασή τους στις πολιτικές και τις πρακτικές αρχίζει να γίνεται σταδιακά αισθητή.

Ενώ τα εθνικά πλαίσια αποσκοπούν στην ενίσχυση της διαφάνειας των προσόντων, κυρίως βάσει των μαθησιακών αποτελεσμάτων, κάποια έχουν εξελιχθεί περαιτέρω: στηρίζουν άμεσα τις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες, συμβάλλοντας π.χ. στην τεκμηρίωση της διά βίου μάθησης και ενισχύοντας τη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας.

Προβολή των εθνικών πλαισίων προσόντων

Για να αποκτήσουν τα πλαίσια αξία για τον πολίτη, πρέπει να γίνουν αναγνωρίσιμα. Πολλές χώρες πλέον αναγράφουν συστηματικά τα επίπεδα του εθνικού και του ευρωπαϊκού πλαισίου προσόντων στους τίτλους σπουδών που χορηγούν (πιστοποιητικά και διπλώματα, καθώς και παραρτήματα διπλώματος Europass και συμπληρώματα πιστοποιητικού Europass). Είναι επίσης σημαντικό οι πληροφορίες αυτές να περιέχονται και στις εθνικές (και ευρωπαϊκές) βάσεις δεδομένων προσόντων και, κατά προτίμηση, να διαρθρώνονται σύμφωνα με τη διάρθρωση του πλαισίου τους.

Και σε αυτό τον τομέα σημειώνεται πρόοδος. Η Δανία και η Λιθουανία ήταν οι πρώτες χώρες που ανέγραψαν το επιπέδο του ευρωπαϊκού/εθνικού πλαισίου προσόντων στα πιστοποιητικά ΕΕΚ το 2012. Τον Νοέμβριο του 2016, 20 χώρες είχαν καθιερώσει την αναγραφή του επιπέδου στους εθνικούς τίτλους σπουδών ή στις εθνικές βάσεις δεδομένων προσόντων: Δανία, Τσεχική Δημοκρατία, Εσθονία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ισλανδία, Ιρλανδία, Ιταλία, Λιθουανία, Λετονία, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Μαυροβούνιο, Νορβηγία, Κάτω Χώρες, Πορτογαλία, Σλοβενία, Ελβετία και Ηνωμένο Βασίλειο (βλ. διάγραμμα). Αρκετές χώρες έχουν δηλώσει την πρόθεσή τους να καθιερώσουν την αναγραφή εντός του 2017, όπως η Αυστρία, το Βέλγιο (Φλάνδρα και Βαλονία), η Βουλγαρία, η Ουγγαρία και η Πολωνία.

Μέχρι σήμερα καμία χώρα δεν έχει καθιερώσει την αναγραφή του επιπέδου του εθνικού/ευρωπαϊκού πλαισίου προσόντων στο σύνολο των τίτλων σπουδών που χορηγεί. Πρόοδος έχει σημειωθεί κυρίως στους τίτλους επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΑΕΕΚ και/ή ΣΕΕΚ) και σε μικρότερο βαθμό στους τίτλους γενικής εκπαίδευσης. Η αναγραφή του επιπέδου του εθνικού/ευρωπαϊκού πλαισίου προσόντων στους τίτλους σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι περιορισμένη, με εξαίρεση τα παραρτήματα διπλώματος. Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι συνήθως η απόφαση για τη συμπερίληψη του επιπέδου του εθνικού/ευρωπαϊκού πλαισίου προσόντων εναπόκειται στο (αυτόνομο) ίδρυμα που απονέμει τον τίτλο. Στο διάγραμμα που ακολουθεί παρουσιάζεται επισκόπηση της αναγραφής του επιπέδου του πλαισίου προσόντων στους τίτλους σπουδών που χορηγούν οι χώρες που συνεργάζονται για το EQF.

πηγή: CEDEFOP – ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ?ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2016

πηγές: EQF – ΕΠΠ

compass | Σπύρος Παπαχαρίσης, Υπεύθυνος ΣΕΠ ΚΕΣΥΠ Φλώρινας

Σπύρος Χρ. Παπαχαρίσης,

Εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ82-Μηχανολόγων - Β' ειδικότητας ΠΕ70-Δασκάλων - (Με εξειδίκευση στη Συμβουλευτική στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό) Υπεύθυνος ΣΕΠ στη ΔΔΕ Φλώρινας

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...